In maart 2019 is de aanleg van de land tunnel tussen de A13 en de A16 weer van start gegaan. Minister Cora van Nieuwenhuizen verrichte de start handeling. 

Het traject dat 40 jaar geleden werd stilgelegd zal ondermeer het verkeer langs de Molenlaan en het Kleinpolderplein verlichten. Eind 2024 moeten de werkzaamheden klaar zijn. De aanleg kost eur 497 miljoen en het gehele plan inclusief 20 jaar onderhoud is begroot op 1498 miljoen euro.

Gedurende de bouw ontvangen we informatie en foto's van onze Rv Rijnmond reporter "A13".



Vanuit het zuiden gaat het traject ondergronds en passeert zo de Rotte ter hoogte van het wisselvlot.

 

 

Update 2020-02-13.
Onze verslaggever meldt dat het plaatsen van damwanden vertraging oploopt door een 'harde laag'.   
Met een zware 'Resonator' wordt nu verder gewerkt aan het intrillen van de damwand. . De mogelijke overlast voor de buurt is zo groot dat ze telkens gewaarschuwd wordt voordat de machine begint. Met een 'anti-triller' wordt de overlast beperkt. 

 

 

Half mei 2020 is het heiwerk aan de overkant (zuidzijde) gestart. 

 

 

Begin december stuurde onze reporter "A13" nieuwe foto's van de aanleg van de "landtunnel" onder de Rotte. 

 

Vanaf het water bij het wisselvlot zijn een paar grijpers aan het werk te zien. Maar er is meer gaande.
In de rubriek Nieuws -langs de Rotte wordt regelmatig een update gegeven over het bouw traject dat eind 2024 gereed moet zijn.



Het water rond het Pekeiland wordt uitgediept. Het slib vormt achter de rietmatten nieuwe natuur. 


Foto: PaulH.
Op de vaste wal stond vroeger het Pekhuis. Schepen werden op het pekeiland gebreeuwd en geteerd. Het eiland is uitgeroepen tot beschermd vogel broedgebied.  Leden van de watersport vereniging Schieland hebben exclusief toegang; zij plegen het jaarlijks onderhoud aan het eiland. De buitenste ring van het eiland is grotendeels drijvend en voelt aan als een waterbed. 

 

Even een bakkie doen in het centrum. Dat kan sinds 2017 want de keerbalk is nu weg bij de Westenwagenstraat. Je kunt zelfs roeien tot het Maritiem Museum in zicht is. Dan houdt de metro je tegen. De metrobuis is namelijk zo ondiep aangelegd dat de Rotte er niet meer overheen kan. En diepgang is wel een dingetje want met een sloep ben je je schroef kwijt ter hoogte van de Meent door een andere ondiepte; de treintunnel.