Op zaterdag 17 november begaf zich een colonne voertuigen naar, volgens de tomtommetjes, onontwikkelde gebieden.

  In die auto’s zaten een twintigtal RVR-vrijwilligers die door Steven en Ria daarheen waren gelokt. Het viel ook in werkelijkheid niet mee om ter plekke te geraken, zeker voor die enkele fietsster die langs de Rotte rijdend probeerde er zo te komen.

 

Het was koud en nevelig, maar binnen was het lekker warm en een kwartiermakersgroepje was al snel met soep en broodjes aan de slag. Er is namelijk nog geen keuken en alles werd op meegebrachte pitjes opgewarmd.

We werden allervriendelijkst ontvangen door de heer en mevrouw Bernard die tijdelijk de beheerdersfunctie uitoefenen. Hij (Jan) zit in de Stichting Alexanderbaan en is al vanaf de eerste plannen erbij betrokken. Jan gaf dus een uitleg hoe de baan en het gebouw ondanks alle obstakels die aan zo’n groot project kleven, toch tot stand zijn gekomen. Vervolgens was het tijd om de stallen te bezichtigen.  

Het gebouw bestaat uit twee delen: Het clubgebouw met zalen, kleedkamers, sanitaire, fitness- en technische ruimten; en de botenloods die enorm groot is met dus ruimte voor heel veel boten. Opvallend is de doelmatige en fraaie afwerking van het gebouw.

Rondom het gebouw is ook heel veel ruimte om boten en wagens te stallen tijdens evenementen en alles is op Olympische Spelen specificaties ontworpen. Dat geldt dus ook voor de roeibaan, die acht lanen breed is en twee kilometer lang. Naast de baan is een langgerekt eiland, waarachter een aparte oproeibaan is, nabij de loods voorzien van een flink aantal vlotten om te water te gaan- en er weer uit natuurlijk. Je roeit dan de twee kilometer naar de start zonder eerder gestarte boten te hinderen of tegen te komen (en dit is het grote verschil met de Bosbaan).

Buiten het wedstrijdroeigebied is er aan weerskanten van de baan een natuurgebied gevormd met ondiepe vaarten en eilanden waar zich al ontelbare vogels gesetteld hebben en het heerlijk toerroeien is. Maar ook sporten als hardlopen, skeeleren en triatlon vinden hier een ideaal parcours om deze sporten te beoefenen. Bovendien wordt per 1 december het buitenterrein opgeleverd, gaan de bouwhekken weg en kan iedereen er in volle vrijheid wandelen en fietsen.

Na de uitgebreide toelichting en bezichtiging konden liefhebbers ook nog het water op in een Volans, dat is een skiffachtige boot met vaste bank en sliding riggers. Ik kan je zeggen: hij vaart en voelt als een skiff maar is stabieler en wendbaarder. Leuk ding.

Verdere informatie:

Rijnmond is lid geworden van de Willem-Alexanderbaan en daarmee kan ieder Rijnmondlid daar roeien. Er wordt onderhandeld om er een of meerdere boten te stallen. Er zijn plannen om geregeld op de baan te trainen. Onze botenwagen wordt geschikt gemaakt om kleine boten (tot 9 m) te vervoeren. We hebben eigen sleutels en dus toegang tot het gebouw ook als er geen beheerder is.

Onze roeimogelijkheden zijn daarmee ineens veel groter geworden!
WC-PK