Welkom bij Roeivereniging Rijnmond, de gezelligste vereniging in Rotterdam. Wij zijn gevestigd aan de Crooswijksebocht, aan de rivier de Rotte. Dit betekent dat je van onze vereniging naar hartje Rotterdam, de Rottemeren en zelfs de A12 kunt roeien! Ook is er toegang tot sluizen waardoor je gemakkelijk naar de Kralingse Plas, Bergse Plassen, Schiedam en verder kunt roeien.
Er zijn veel mogelijkheden om te roeien bij Roeivereniging Rijnmond en er is voor ieder wat wils. We hebben een leuk jeugdclubje met roeiers van 11 tot 18 jaar. Ook zijn er lessen voor jongvolwassenen tussen de 18 en 35 jaar. Ben je ouder dan 35 jaar? Geen probleem! Er is genoeg lesaanbod. Weet je al hoe je moet roeien maar wil je een stapje verder in je roeicarrière? Er is genoeg te doen bij Roeivereniging Rijnmond. Doe mee en train voor een wedstrijd, ga lange afstanden roeien met marathons, ga toerroeien of verbeter je roeitechniek in de roeibak.
Kom een keertje langs en ervaar het zelf! Ben je al overtuigd? Bekijk hoe je lid kunt worden en kom roeien in Rotterdam.
Ons Ringvaart team Botteboot 2026 heeft in een prachtige tijd de 100km finishlijn gepasseerd. Dat deden ze met een knappe eindsnelheid van 2.03/500m. De dames hebben ruim eur 5.500,- opgehaald voor het door hun gekozen doel: onderzoek naar Long Covid.
De door een Asopos team aangeboden wedstrijd 8+ werd gevolgd door een uitgebreide ploeg begeleiders bestaande uit vrienden en familie. Onze coaches konden zich concentreren op de technische zaken!
Op vrijdag 15 mei 19:00u startten onze teams 39 en 45 voor een 24 uurs marathon door Friesland. Hier is de situatie van zaterdagmiddag 14:00u te zien. Beide teams kwamen binnen de tijd aan! -SH-
Onze eigen marathon, de 24 uur van de Rotte, komt er weer aan.
Van 12 juni 2026 19.00 tot 13 juni 19.00uur kan iedereen weer zijn of haar grenzen verleggen of gewoon genieten van de verschillende impressies die de Rotte ons biedt gedurende een etmaal.
De inschrijving is inmiddels geopend! Volg deze link en vul het formulier in:
Er komen weer tochten aan en een paar pittige wedstrijden, zoals de 100km Ringvaart en de Elfsteden Roei Marathon. Daarom hebben wij de clubleden gevraagd om hun ervaringen te delen.
Hier zijn de opmerkelijkste resultaten uit de enquete "Handschoentjes en sporttape". Er was een mooie respons met 33 antwoorden. (Deze versie is bij tot 28 april.)
Met groet, coach team rv Rijnmond. -SH-
ENQUETE RESULTATEN 23 Van de 33 respondenten gebruiken handschoenen. 6 Respondenten gebruiken nooit handschoenen en nooit tape. Één respondent meldt; "Ik gebruik nooit handschoenen. Dan maar blaren!"
HANDSCHOENTJES De Rowtex handschoen kreeg 4 en 5 sterren; "Dit werkt, 5 sterren, na veel experimenteren. Geen blaren, ook niet na de Ringvaart in de skiff." "Ik gebruik Rowtex roeihandschoenen, 4 sterren, passen perfect!" "De Rowtex LP, 5 sterren, handschoenen nemen een beetje zweet/vocht op, zitten als gegoten, zijn iets duurder." "De Cardiostrong, 5 sterren, laat de knokkels vrij, droogt goed op."
Acht respondenten gaven -merkloze- fietshandschoenen ook 5 sterren; "Ze geven goede grip, houden de handen warm bij koud weer. Nooit blaren door de lichte vulling aan de suede palmzijde. Geen tape nodig." "De mijne waren van de Lidl geloof ik, 100 km Ringvaart mee geroeid. De duim moet lang genoeg zijn. Koop niet te dure, ze worden snel vies."
De RoeiPro handschoen haalt 4 sterren; "Koop de maat die (ietsje te) strak om je hand en vingers zit. Anders gaat de zeem stof dubbel zitten en heb je alsnog blaren." "RoeiPro handschoentjes zijn wel duur en verliezen snel kleefkracht waardoor ze niet meer vast blijven zitten."
De Crewstop handschoen krijgt 4 en 5 sterren; "Ik gebruik Crewstop handschoenen, ik gebruik nooit tape." "Ik gebruik Crewstop handschoenen met Decathlon sport tape, niet-elastisch."
Zeilhandschoenen worden ook gebruikt en krijgen 4 sterren; "Ik merk dat de handschoenen van Decathlon licht beginnen te schuiven na zo’n 12-15 km."
SPORTTAPE Over de sport tapes wordt gemeld;
"HansaPlast 3,0cm met afscheurrand, tape is geweldig fijn om blaren af te tapen als je een meerdaagse tocht maakt en de andere dag ook weer moet roeien." "HansaPlast 2,5cm met afscheurrand, merk is wel duurder maar geen schaar nodig en deze breedtemaat past op alle vingerkootjes." "met de Decathlon sporttape - niet elastisch mogen je handen niet nat worden."
TIPS Dan nog wat tips; "Roei- en zeilhandschoentjes zijn waterbestendig, ze kunnen dus gewassen worden -en dat hebben handschoentjes wel nodig!" "Roeien met blote handen is goed op te bouwen. Eelt blijft circa 2-3 weken op 'sterkte'." "Handschoentjes kun je vergeten, maar eelt heb je altijd bij je." "Stop met experimenteren minstens twee weken voor je wedstrijd."
Hier kunnen nog inzendingen worden gedaan: start hier
De renovatie van café Oud Verlaat is klaar, het interieur is nog heel herkenbaar gebleven.
Het terras aan de waterzijde wacht nog op de laatste materialen van de overkapping. RV Rijnmond is van harte uitgenodigd op de warme chocolademelk / koffie! -SH-
Bij de Wilhelminabrug liggen misschien wel 100 boten klaar om te starten. Wij vertrekken met een duidelijk doel: zo dicht mogelijk achter onze voorganger, zodat we makkelijker vaart kunnen maken. De eerste kilometer is nog smal, inclusief een venijnige brug, dus dat is even inhouden. Daarna volgt de eerste brug. De strategie is om direct na de brug in te halen. Maar de acht voor ons gaat ook naar bakboord, dus snel schakelen en koers naar stuurboord inzetten, zodat de voorliggende boot ruimte moet geven. Dat werkt: de andere boot wijkt naar stuurboord. Drie achten krap naast elkaar - en wij in het midden! We hebben nog 250 meter tot de volgende brug en dan moet onze boot ervoor liggen. Dat lukt! Een snelle blik op het slagtempo leert dat we op ons snelste schema ooit roeien. Hou vol!
Naar de finish
Net na de tweede brug verschijnt een snellere dames-acht achter ons. Het volgende stuk is ruim een kilometer rechtdoor en het lukt ons om vrijwel het hele stuk naast elkaar te liggen. De volgende bocht is naar stuurboord - en we koersen zij-aan-zij op de binnenbocht. Als het lukt om de dames-acht voor te blijven, dan moeten zij de buitenbocht pakken. Het plan lukt. Een stevige 10 op de benen geeft ons net genoeg voorsprong. Dan de laatste 750 meter rechtuit. Alles geven. De andere acht zit inmiddels wel voor ons, maar we beginnen toch weer iets in te lopen. Zou het lukken? Waar is die finishlijn? Ik zie de laatste brug: nog 250 meter. Zou het kunnen? De 500-metertijd daalt, de eindsprint is ingezet. Op een paar seconden na elkaar finishen we. Gaaf! Lekker geroeid, waanzinnige strijd! We bedanken de dames van Die Leythe, die duidelijk ook alles hebben gegeven. Wat een wedstrijd!