Aandachtspunten toerroeien

Om veilig te gaan toerroeien moet je zijn afgestuurd en afgeroeid. Voor de tocht moeten de weersvoorspellingen nauwlettend in de gaten gehouden worden. Bij windkracht lager dan 6 bft. mag geroeid worden, maar bij onweer zo snel mogelijk aanlanden en de boot verlaten. Voor het roeien over meren is het raadzaam dit te doen bij een windkracht van maximaal 4 bft. Zelfstandig roeien over open, stromend water is bij RV Rijnmond niet mogelijk.

Toeruitrusting van de boot
• peddel en pikhaak met stalen haak
• extra landvast resp. sluislijn, zonder knopen aan uiteinden, minstens met bootlengte
• stootwillen
• kurkentrekker (hondenpen)
• hoosvat en spons

De bovenstaande 5 onderdelen ook zelf meenemen bij boothuur van andere RV (clubkleding niet vergeten), want deze materialen zijn er niet altijd aanwezig.

Aanvulling op de uitrusting
• waterkaart of een waterkaart app
• leesbril, ook handig om de waterkaart te kunnen lezen
• wateralmanak deel 2
• KNRB Jaaroverzicht georganiseerde toertochten (digitaal op www.knrb.nl)
• bekendheid met verkeersborden
• kompas
• Nederlandse vlag, voor de zichtbaarheid
• ducttape ter afdichting lekkages o.a.
• kleine Bahco met polsriem
• reddingsvest en waterschoenen, voor tochten bij andere RV over meren en rivieren
• GSM met waterdichte hoes
• powerbank (extra batterij)
• fluit voor geluidsignalen bv. naar sluiswachter.

Persoonlijke verzorging
• voldoende eten en drinken
• kleding voor “voorspelde” weersverwachting
• basis reserve kleding
• zonnebrandcrême
• afvalzakje
• toiletpapier, toiletemmertje, plaatsbepaling openbare toiletten
• EHBO-setje met isolatiefolie

Passeren smalle/lage bruggen
• d.m.v. slippen en vallen, zo nodig vlag weghalen
• indien extra laag (hoogte dol boven water ca. 45 cm): de rugleuning uitnemen van de stuurstoel en riemen onderhands horizontaal houden. Een bankzitter (kaartlezer) kan met de handen afzetten tegen onderzijde van de brug.

Bevaren smal water
Als het water te smal is om normaal te roeien zijn er een aantal mogelijkheden:
• met alleen de peddel, in een C-boot kan ook de boeg (omgedraaid) peddelen
• “lutsen”: afwisselend aan één boord riem loslaten, andere riem ingekort halen zoals bij oarsen
• “pieterburen”: allen aan hetzelfde boord riem loslaten, met beide handen halen aan de andere riem en met het roer sterk tegensturen. Als je roeit, dan altijd light peddle met korte slagen, evt. met vaste banken.

Passeren sluizen, voor openingstijden zie wateralmanak
• wachten aan de meerpalen, laat ruimte voor uitvaarders en let op de spuistromingen
• sluiswachter is de baas, mag dus volgorde van invaren bepalen
• bij veel wachtende motorboten doorvaren tot de sluis en overleggen of de sluiswachter op het eind de sluiskolk nog kan opvullen met een (kleine) roeiboot
• light peddle binnenvaren indien mogelijk met riemen, anders slippen en peddelen

Plaats in de sluis
• niet vlakbij de sluisdeuren vanwege de stroomopeningen en mogelijke drempels
• localiseer de noodladder en noodknop (in NL niet altijd aanwezig)
• met pikhaken fixeren aan de sluiswand of sluislijn aanleggen over bolder tussen stuur en boeg (dus niet vastknopen, want je moet het touw kunnen verlengen of inhalen) in sluizen met loshangende hulplijnen voorkomen dat riggers daarin vasthaken; riemen aan waterzijde houden veiligboord


• motorboten zo veel mogelijk vermijden vanwege overslaand schroef- en koelwater of krassende riggers in hun lak
• indien alleen roeiboten schutten, dan ook de sluis in de breedte opvullen met boten en elkaar stabiliseren tijdens schutten (catamaran vormen met de riemen)
• bij schutten ontstaan onverwachte stromingen in de sluiskolk, daarom moeten alle handen en ogen beschikbaar zijn voor de boot: dus niet drinken, eten, fotograferen enz.

Wisselen op het water, na elk half uur
Algemeen: zoek een veilige, overzichtelijke plek om te houden, met weinig stroming:
wherry apart wisselen boeg en slag met stuur en kaartlezer: de slag balanceert, de boeg laat de riemen los en kruipt zo laag mogelijk blijvend, rechtshoudend, naar de stuurbank welke tegelijkertijd, ook rechtshoudend, verlaten wordt door de stuur richting boeg; hierbij wordt over de balancerende slagriemen heengestapt; zodra de boeg balanceert wisselen de twee anderen
wherry tegelijk wisselen boeg en slag met stuur en kaartlezer: slag en boeg laten riemen los, dan rechtshoudend kruipen door de boot naar de stuurbank, tegelijkertijd kruipen de stuurlieden in de andere richting; zo snel mogelijk weer balanceren
in een C-boot wisselen, na zelfgekozen tijd, slag en stuur (de andere roeiers balanceren) doordat de stuur met handen en voeten over de boorden schuifelt en de slag tussen de benen door kruipt; bij FISA-toertochten moet iedere roeiplaats kunnen wisselen met de stuur

Golven
Sportboten, beroepsvaart en wind kunnen hinderlijke golven met wateroverslag veroorzaken, wat voorkomen moet worden. Redelijke golven opvangen op de boeg door deze haaks aan te varen.

Serieuze golven (bv. 5 bft te herkennen aan golven met witte kuif) opvangen door uithouden als volgt:
1. boot parallel sturen aan de aankomende golven
2. commando “laat lopen de boot”
3. commando “uithouden aan SB (of BB)”, hierbij plaatsen de roeiers de riemen haaks op de boot, waarbij de riemen aan SB (of BB) stevig in de dol gedrukt worden en de bladen de toppen van de golven moeten volgen; hierdoor wordt de boot opgetild en lopen de golven onder de boot door, de riemen van het andere boord volgen deze golven losjes

Wanneer golven elkaar kruisen ontstaat knobbelig water wat slecht op te vangen is, nog het best door min of meer koers te houden tijdens roeien op halve kracht; eventueel kan een bemanningslid gaan hozen als zijwind dwars op de boot blaast kan wateroverslag beperkt worden door een zigzag oers te varen.

Aanleggen
aan vlot: zoals gebruikelijk, maar wel tegen stroom en wind in, wat ook geldt bij de volgende mogelijkheden
aan een steiger: na contact met pikhaak riemen aan landzijde in de boot leggen (waterzijde riemen balanceren), dolleklep sluiten. Eventueel inklapbare rigger inhalen en één voor één uitstappen met meenemen van de waterriem en deze schuin over de boot leggen.
aan een natuurlijke oever: haaks aanvaren, de boeg ligt voorin de boot en peilt met pikhaak water voor de oever. Als het water diep genoeg is en er liggen geen obstakels in het water (let vooral op stenen) kan de boeg tegen de oever worden aangemeerd. De boegroeier legt riemen in de boot (slag balanceert nog), stapt over de boeg uit en balanceert boot vanaf de oever; hierna legt de slagroeier de riemen in boot en loopt over de boeg naar de oever, gevolgd door de stuurlieden. De kurkentrekker indraaien en vastleggen met mastworp. Deze procedure is ongeschikt voor een C-boot. Aangewezen procedure voor een C-boot: als na peiling met de pikhaak een langszijdige landing mogelijk is, dan uitvoeren zoals bij steiger en vastleggen aan kurkentrekker.

NOOIT de riggers ergens op laten leunen. Afhankelijk van de situatie (bv. passerende motorboten of wind) stootwil plaatsen en roer loshalen; boot vastleggen met mastworpen.

Overnachten buiten een RV
Omdat de boot het water uit moet, dient hiervoor een geschikte plaats op land gezocht te worden. Het moet een veilige plek zijn zonder kans op beschadiging van de kiel. Gebruik evt. een rondhout of een stootwil onder de kiel bij het water uittrekken. De boot fixeren met stootwillen en/of het roertje onder een rigger. Alle losse onderdelen zoals roer, riemen, rolbanken, peddel enz. onder toezicht bewaren bij de slaapplaats en de boot vastleggen met een kabelslot.

Waarderingssysteem tochten
Voor iedere tocht geldt de basiseis van het afgeroeid en/of afgestuurd zijn, zoals ook bij de tochten is aangegeven. We willen als toercommissie er meer op toezien, dat wie aan een tocht deelneemt ook in staat is om deze tocht te volbrengen, zonder dat het teveel ten koste gaat van de andere deelnemers.

Voor de tochten is een waarderingssysteem ingevoerd. Dit geeft je bij het inschrijven voor een tocht meer houvast om te zien of je geschikt bent voor een bepaalde tocht. De tochten hebben we in drie categorieën verdeeld (één, twee en drie sterren), en aan iedere categorie hebben we bepaalde kwalificaties gehangen.

Je blijft vrij om je aan te melden voor iedere tocht, echter de toercommissie behoudt zich het recht voor om je niet toe te laten tot een tocht, als we goede redenen hebben om aan te nemen dat je niet aan de kwalificaties voldoet.

Een beschrijving van de categorieën:
1 ster (*): Deelnemers moeten zijn afgeroeid en eventueel afgestuurd. Laagdrempelige tochten, maar er moeten voldoende ervaren roeiers bij zijn om onervaren roeiers te begeleiden.
2 sterren (**): Deelnemers moeten zijn afgeroeid en afgestuurd. Zij moeten op het water kunnen wisselen in een wherry, slippen & vallen, kunnen in-en uitstappen zonder intensieve begeleiding op plaatsen zonder roeivlot, en gebruik kunnen maken van sluizen. Ook moeten zij voldoende conditie hebben om binnen een uur met een wherry naar Oud-Verlaat te roeien met 1 wissel, en in dezelfde tijd weer terug. Kortom, deze toerinstructie kennen.
3 sterren (***): Als 2-sterren, maar dan pittig qua afstand of extra behendigheid nodig. Het moet geen probleem zijn om heen en weer naar Meerenbos te roeien.

Kerkboottocht Friesland

Met 14 roeiers in één boot? Het kan met de Finse kerkboot. Van oudsher een boot waarmee kerkgangers elkaar ophaalden in de dorpen en gehuchten langs de Finse meren.

Tegenwoordig wordt met kerkboten de Karelia Soutu gehouden: een toertocht van 205 km over de Karelische meren in Finland. Verschillende leden van Roeivereniging Rijnmond hebben al aan deze tocht deelgenomen. Ook leden van de Roeivereniging De Geeuw uit Sneek namen deel en waren zo enthousiast dat zij in 2003 een kerkboot kochten en deze meenamen naar Sneek. Eerst dachten zij dat andere roeiverenigingen in Nederland het voorbeeld zouden volgen en dat er wellicht in de toekomst onderlinge wedstrijden zouden kunnen worden gehouden. 

Maar een boot van twaalf bij twee meter kunnen niet veel verenigingen kwijt. Bovendien heeft de boot vaste dollen, dat resulteert in een spanwijdte van zeven meter. De boot wordt verhuurd, zodat ook andere verenigingen er plezier van kunnen hebben. De spanwijdte bleek dit weekeinde een uitdaging voor de stuurlieden. Na de lunch in een haventje aan het Sneekermeer bleek het water te smal om te ronden. Hoe werd het opgelost? Sandra wierp zich op als gondelier en draaide de boot met de peddel van richting.

Het was zaterdag 17 juni een zonnige en warme dag; zo’n 25 graden met gelukkig een heerlijke bries. Met de skûtsje-zeilwedstrijden op de achtergrond en de vele zeil- en motorboten klein en groot was het een vakantiedag op het Sneekermeer.

Hierbij wil ik de toercommissie bedanken:

Teus, Althea, Marjan en Alex voor organisatie en rijden (ontzorgen).

De stuurlieden Marianne, Jan G., Laurens, Alex en Teus voor het navigeren over Sneekermeer en omliggende waterwegen en ten slotte André voor het rondje in de kroeg.

Met een kerkeboot op het Sneekermeer

Met 14 roeiers in één boot? Het kan met de Finse kerkboot. Van oudsher een boot waarmee kerkgangers elkaar ophaalden in de dorpen en gehuchten langs de Finse meren.

Tegenwoordig wordt met kerkboten de Karelia Soutu gehouden: een toertocht van 205 km over de Karelische meren in Finland. Verschillende leden van Roeivereniging Rijnmond hebben al aan deze tocht deelgenomen. Ook leden van de Roeivereniging De Geeuw uit Sneek namen deel en waren zo enthousiast dat zij in 2003 een kerkboot kochten en deze meenamen naar Sneek. Eerst dachten zij dat andere roeiverenigingen in Nederland het voorbeeld zouden volgen en dat er wellicht in de toekomst onderlinge wedstrijden zouden kunnen worden gehouden. 

Maar een boot van twaalf bij twee meter kunnen niet veel verenigingen kwijt. Bovendien heeft de boot vaste dollen, dat resulteert in een spanwijdte van zeven meter. De boot wordt verhuurd, zodat ook andere verenigingen er plezier van kunnen hebben. De spanwijdte bleek dit weekeinde een uitdaging voor de stuurlieden. Na de lunch in een haventje aan het Sneekermeer bleek het water te smal om te ronden. Hoe werd het opgelost? Sandra wierp zich op als gondelier en draaide de boot met de peddel van richting.

Het was zaterdag 17 juni een zonnige en warme dag; zo’n 25 graden met gelukkig een heerlijke bries. Met de skûtsje-zeilwedstrijden op de achtergrond en de vele zeil- en motorboten klein en groot was het een vakantiedag op het Sneekermeer.

Hierbij wil ik de toercommissie bedanken:

Teus, Althea, Marjan en Alex voor organisatie en rijden (ontzorgen).

De stuurlieden Marianne, Jan G., Laurens, Alex en Teus voor het navigeren over Sneekermeer en omliggende waterwegen en ten slotte André voor het rondje in de kroeg.

Fotogalerij van Internationale Toertochten

Foto’s gemaakt door diverse leden tijdens roeitochten georganiseerd door de toercommissie

Bij interesse voor eigen tochten heeft de toercommissie draaiboeken beschikbaar.

De grootste invalshoek voor buitenlands roeien zijn de wereldwijde tochten van de FISA (Fédération Internationale des Sociétés d’ Aviron).

De KNRB organiseert jaarlijks geheel verzorgde reizen op buitenlandse wateren en daarnaast worden als botenproject alleen de KNRB-boten voor enige tijd gestationeerd ergens in Europa.

Natuurlijk kunnen ook buitenlandse roeiverenigingen of -bonden benaderd worden voor verhuurmogelijkheden, of men schrijft in op hun tochten.

Ook privé-uitwisselingen met buitenlandse roeivrienden behoren tot de mogelijkheden voor toertochten.

De buitenlandse roeiverenigingen vertrouwen, net als onze binnenlandse, op een goede kwalificatie door onze eigen roeivereniging. Het volgen van de toerinstructie en/of de KNRB-cursus Stromend Water is gewenst.

Verder verlangen de FISA en sommige buitenlandse roeibonden een door het bestuur ondertekende verklaring van bekwaamheid.

Please enter the password to see the content

Fotogalerij van Toertochten in Nederland

Foto’s gemaakt door diverse leden tijdens roeitochten georganiseerd door de toercommissie

Bij interesse voor eigen tochten heeft de toercommissie draaiboeken beschikbaar.

Please enter the password to see the content

Rondje Rotterdam

Ook de langeafstandswedstrijden konden gelukkig weer van start gaan. Nautilus organiseerde als eerste de roeimaraton Rotterdam-rond. Start is op de Nieuwe Waterweg, dan via de Delftse Schie naar de Rotte en de Rottemeren, door de Hennipsloot en de Ringvaart en tenslotte over de Hollandse IJssel weer terug. Een tocht over 54 kilometer. Carla van Deutekom, Jeannette van der Paauw, Roel Christiaans en Bert Schreurs pakten de draad van 2019 weer op en in hun gehuurde -en matig roeiende- wherry passeerden zijn de Rotterdamse havens, vier sluizen, en de grote waterwerken als Algerabrug (foto), Van Brienenoord en Willemsbrug.