Er komen weer tochten aan en een paar pittige wedstrijden, zoals de 100km Ringvaart en de Elfsteden Roei Marathon. Daarom hebben wij de clubleden gevraagd om hun ervaringen te delen.
Hier zijn de opmerkelijkste resultaten uit de enquete "Handschoentjes en sporttape".
Er was een mooie respons met 33 antwoorden. (Deze versie is bij tot 28 april.)
Met groet, coach team rv Rijnmond. -SH-
ENQUETE RESULTATEN
23 Van de 33 respondenten gebruiken handschoenen.
6 Respondenten gebruiken nooit handschoenen en nooit tape. Één respondent meldt;
"Ik gebruik nooit handschoenen. Dan maar blaren!"

HANDSCHOENTJES
De Rowtex handschoen kreeg 4 en 5 sterren;
"Dit werkt, 5 sterren, na veel experimenteren. Geen blaren, ook niet na de Ringvaart in de skiff."
"Ik gebruik Rowtex roeihandschoenen, 4 sterren, passen perfect!"
"De Rowtex LP, 5 sterren, handschoenen nemen een beetje zweet/vocht op, zitten als gegoten, zijn iets duurder."
"De Cardiostrong, 5 sterren, laat de knokkels vrij, droogt goed op."
Acht respondenten gaven -merkloze- fietshandschoenen ook 5 sterren;
"Ze geven goede grip, houden de handen warm bij koud weer. Nooit blaren door de lichte vulling aan de suede palmzijde. Geen tape nodig."
"De mijne waren van de Lidl geloof ik, 100 km Ringvaart mee geroeid. De duim moet lang genoeg zijn. Koop niet te dure, ze worden snel vies."
De RoeiPro handschoen haalt 4 sterren;
"Koop de maat die (ietsje te) strak om je hand en vingers zit. Anders gaat de zeem stof dubbel zitten en heb je alsnog blaren."
"RoeiPro handschoentjes zijn wel duur en verliezen snel kleefkracht waardoor ze niet meer vast blijven zitten."
De Crewstop handschoen krijgt 4 en 5 sterren;
"Ik gebruik Crewstop handschoenen, ik gebruik nooit tape."
"Ik gebruik Crewstop handschoenen met Decathlon sport tape, niet-elastisch."
Zeilhandschoenen worden ook gebruikt en krijgen 4 sterren;
"Ik merk dat de handschoenen van Decathlon licht beginnen te schuiven na zo’n 12-15 km."
SPORTTAPE
Over de sport tapes wordt gemeld;
"HansaPlast 3,0cm met afscheurrand, tape is geweldig fijn om blaren af te tapen als je een meerdaagse tocht maakt en de andere dag ook weer moet roeien."
"HansaPlast 2,5cm met afscheurrand, merk is wel duurder maar geen schaar nodig en deze breedtemaat past op alle vingerkootjes."
"met de Decathlon sporttape - niet elastisch mogen je handen niet nat worden."
TIPS
Dan nog wat tips;
"Roei- en zeilhandschoentjes zijn waterbestendig, ze kunnen dus gewassen worden -en dat hebben handschoentjes wel nodig!"
"Roeien met blote handen is goed op te bouwen. Eelt blijft circa 2-3 weken op 'sterkte'."
"Handschoentjes kun je vergeten, maar eelt heb je altijd bij je."
"Stop met experimenteren minstens twee weken voor je wedstrijd."
Hier kunnen nog inzendingen worden gedaan: start hier


